V torek 7.10. 2014 smo v sklopu tedna otroka učenci od 6. do 9. razreda obiskali 20. slovenski festival znanosti z mednarodno udeležbo ˝Kako˝ in ˝zakaj˝ v znanosti. Potekal je v ljubljanskem Koloseju v organizaciji Slovenske znanstvene fundacije in njenih partnerjev.
Obiskali smo najprej sejem eksperimentov,poslušali predavanja ”Zakaj v Krasu curlja in kaplja? ter Praznujemo mednarodno leto kristalografije” in uživali ob atraktivnih eksperimentih Inštituta Jožef Štefan v ”Eksperimentalnici.”
Poglejte si, kaj so o dnevu razmišljali naši učenci ter si oglejte slike.
Četrta delavnica oz. zadnja delavnica je temeljila na eksperimentih. Kot eksperimentalni material so uporabljali veliko različnih plinov. Kot zanimivost so povedali, da zemeljske pline prevažajo na ladjah v tekočem stanju (-162°C).
-
- Torej za prvi izvedeni eksperiment so uporabljali tekoči dušik ter rastlinski list.
- Za drugi eksperiment so uporabljali prav tako tekoči dušik ter balon.
- Za tretji eksperiment so prav tako uporabljali dušik v tekočem stanju ter plastenko.
- Za četrti eksperiment so pa uporabljali tekoči dušik ter plastenko, katera je imela na sredi zamaška luknjico zapolnjeno s slamico.
- Za peti eksperiment smo prav tako uporabljali dušik ter plastenko s prvotnim zamaškom.
Rastlinski list so potopili v posodo s tekočim dušikom. List je zmrznil smo ga lahko zdrobili. Tudi mi smo lahko probali zdrobiti kakšen list. Tukaj pa so potopili balon v tekoči dušik in s tem zmanjšali temperaturo zraka v balonu, česar je bila posledica, da se je zrak v balonu skrčil in s tem tudi balon. Po krajšem času se je balon vrnil v prvotno obliko. V plastenko so natočili tekoči dušik in plastenko obrnili navpično navzdol. V plastenki se je tvoril pritisk in ko ga je bilo dovolj je plastenka odletela kot nekakšna raketa navpično navzgor skoraj do stropa dvorane. V plastenko so natočili dušik ter zaprli plastenko z zamaškom. V plastenki se je tvoril pritisk, kateri je ustvarjal dim skozi slamico. Zakaj? Tekoči dušik ima vrelišče pri -196°C in ker je bila v dvorani temperatura približno 25°C je tekoči dušik ”vrel”. Torej se je tekoči dušik spreminjal v plinasto agregatno stanje. V plastenko so natočili dušik in jo tesno zaprli. V plastenki se je tvoril (približno 2 min) tolikšen pritisk da je plastenko raznselo. Nato so nam predstavili plin CO2, ki ima tališče pri -78⁰C. Spremenili so ga v suhi led, ga spustili po podlagi in ugotovili, da ne pušča nobenih sledi mokrote. Izvedeli smo tudi, da z ogljikovim dioksidom gasimo in da je sposoben sublimirati. Za naslednji eksperiment so naredili tekoči kisik. Kisik so ohladili s pomočjo tekočega dušika in nastal je tekoči kisik, kateri je bil modre barve. Kisik je zelo pomemben pri gorenju in s pomočjo tega so prikazali gorenje kruha. Gorel je z zelo svetlečim plamenom, kateri je nevaren za oči, enako so naredili z vato. Naredili so tudi ognjemet. Vato so pomočili v tekoči kisik in jo dali v posodo in nato še železno volno, to so prižgali in je vata naredila velik pritisk in je železno volno ter vato vrglo navpično navzgor in zaradi železne volne so nastale iskrice.Naredili so tudi vodikove mehurčke s plinom vodikom, kateri so bili lažji od zraka in so odleteli po dvorani. Bili so tudi zelo vnetljivi, kar so dokazali z njihovim prižigom.